Дітям важливо не тільки грати в Суперменів, а й насправді ставати героями у своєму реальному житті. Шкільні подвір'я так потребують їх. Адже багато дітей зараз бояться ходити до школи, бояться піддатися цькуванню та всіляким знущанням (булінгу). Найжахливіше, що їхній страх виправданий. У багатьох державних, а часом і у приватних школах знущання в учнівському середовищі відбуваються на щоденній або щотижневій основі.
Як виростити героя, а не стороннього спостерігача?
Як правило, сторонні спостерігачі просто стоять осторонь і дивляться, як інші діти зазнають знущань. Герої ж не миряться з булінгом, вони втручаються й допомагають. Вони рятують світ по одній дитині.
Роззяви спостерігають за тим, як укорінюється зло, але занадто налякані або байдужі, щоб йому протистояти. Сторонні спостерігачі – це мовчазна більшість, яка робить підлість так чи інакше прийнятним, навіть звичайним явищем.
На відміну від них, героям притаманні дві ключові якості. По-перше, вони живуть згідно зі своїми цінностями й переконаннями. Вони захищають Правду з великої літери. По-друге, вони здатні ризикувати, щоб відстоювати свої принципи й цінності.
Більшість дітей і, ймовірно, більшість їхніх батьків бояться наслідків відсічі хулігану. А раптом кривдник зверне свій гнів на нашу дитину? Адже героїчний вчинок може означати, що вашому сину або доньці буде завдана соціальна, емоційна й фізична шкода.
І все одно важливо вчити дітей брати на себе можливі ризики й не бути сторонніми спостерігачами. Ось кілька порад, як виховувати героїв:
- Заохочуйте героїчну уяву дітей. Для того щоб діяти героїчно, нам треба вчитися міркувати, як герої, і починати треба з дитинства. Батькам важливо надихнути дітей замислитись над тим, як герої мислять і бачать світ. У першу чергу, у героїв є тверде переконання про те, що є неправильним. Вони вміють зчитувати сигнали й дізнаватися, що хтось потрапив у біду. Володіючи такими навичками, діти можуть навчитись попереджувати небезпеку ще до її виникнення. Наприклад, емоційно грамотна дитина здатна передбачити ситуацію, в якій її вразливий однокласник ось-ось може піддатись булінгу, і запобігти інциденту, а не намагатися заступитись, коли знущання вже відбувається.
- Навчайте дітей того, що вони мають право вирішувати конфлікти. Конфлікти не такі вже і страшні, якщо в нас є навички для їх вирішення. Для того, щоб діяти героїчно, діти повинні бути досить упевненими у своїх навичках міжособистісного спілкування та в тому, що вони здатні й мають право відстоювати свої переконання. Навчання способів позитивного вирішення конфліктів, цілеспрямованості, наполегливості та мислення зростання допоможе домогтися потрібної впевненості.
- На власному прикладі показуйте дітям турботу й емпатію у ставленні до інших людей, водночас не надаючи великого значення своїм досягненням. Люди, які рятували інших людей під час війни або лиха, не замислювалися про те, як високо оцінять їхні вчинки й наскільки масштабним буде схвалення інших людей. У них була потужна здатність до щирих взаємин, вони володіли сильним почуттям прихильності до інших людей і відповідальністю за благополуччя тих, хто їх оточує. Таке виражене почуття відповідальності за долю інших людей, як правило, прищеплюється з дитинства, коли батьки проявляють лояльність, турботу й емпатію у ставленні як до своїх дітей, так і до людей, які відрізняються від них соціально, фізично або якимось іншим чином.
- Висловлюйте впевненість у тому, що в складній ситуації діти поведуть себе героїчно. Дослідження показують, що діти частіше втручаються в ситуації, в яких однокласники зазнають знущань, якщо вони вважають, що їхні батьки й друзі вірять у те, що вони будуть приймати сторону скривджених і захищати їх.
Батьки поза всякими сумнівами хочуть, щоб їхні діти виросли щасливими й захищеними. Але ми також хочемо, щоб наші діти виросли героями. Це просто необхідно, настав час виховати нове покоління сміливих і шляхетних людей.
Комментариев нет:
Отправить комментарий